JABATAN PENGAJIAN MELAYU,
IPG Tengku Ampuan Afzan,
Kuala Lipis, Pahang.
Minggu : 3
Subjek : BBM 3105 Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer
Tempat : Makmal 3, Jabatan Teknologi Pendidikan
Topik :Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan
dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
- Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
- Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
Tarikh :
Masa :
| ||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
1.
|
1.1 Mendapatkan bahan pembelajaran Bahasa Melayu dengan melayari internet.
1.2 Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
Membina sub folder bagi Topik 2
- Folder Audio
- Folder Video
- Folder Grafik
- Folder Teks
- Folder Animasi
- Folder laman web
1.3 Soalan: Apakah yang dimaksudkan dengan perkara
berikut?
i. Audio
ii. Video
iii. Grafik
iv. Teks
v. Animasi
vi. Laman Web
Sumber Rujukan :
Lampiran : Rujuk Folder Audio, Video, Grafik, Teks,
Animasi dan Laman Web
| |
Tarikh :
Masa :
| ||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
1.
|
1.1 Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder
berdasarkan kemahiran bahasa.
a) Kemahiran mendengar.
b) Kemahiran bertutur.
c) Kemahiran membaca.
d) Kemahiran menulis.
1.2 Pembentangan yang didapati hasil pembelajaran
Topik 1, iaitu :
Banyak yang kita boleh peroloehi melalui penggunaan enjin carian. Enjin carian terdapat hampir beratus-ratus jenis yang direka khas bagi membantu seseorang individu itu untuk melakukan pencarian maklumat. Melalui pembentangan itu juga, kita akan belajar cara untuk membuat pencarian maklumat yang betul menggunakan kemudahan enjin carian seperti Google, Yahoo!, Altavista dan sebagainya.
| |
3.
|
Rumusan :
| |
Tanda Tangan Pelajar Tanda Tangan Pensyarah
....................................................... ............................................................
( MOHD KAMIRUL BIN MAD DAUD) (EN. JALALLUDIN BIN IBRAHIM)
Tarikh : ......................................
|
No comments:
Post a Comment